E-commerce

3 tips om een goede online marketing strategie samen te stellen

Geschreven door Willem

Ben je van plan om meer te doen aan online marketing om jouw bedrijf of project op de kaart te zetten? Maar weet je eigenlijk niet goed waar je moet beginnen? Dan ben je zeker niet de enige. Online marketing is namelijk heel pittig. Bovendien wordt er nog vaak te weinig aandacht aan besteedt. Ondernemers bezitten wel een website, maar geloven nog steeds dat een goede website genoeg is om gevonden te kunnen worden. Hartstikke zonde, want je kunt zoveel meer doen om jouw website beter te laten scoren. Een goede website (laten) bouwen is niet voldoende. Daar zijn er wel meer van. Je kunt jezelf onderscheiden door online marketing toe te passen. Maar dat begint natuurlijk met de juiste strategie. Online marketing bedrijf GMU kan hierbij helpen, maar er zijn ook een aantal dingen die je alvast zelf kunt doen. Wij geven 3 handige tips!

1.      Welke indruk wil je online wekken?

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat je precies online wilt uitstralen. Waar staat jouw bedrijf voor? Wie ben je eigenlijk precies? Wat doe je? Wat zou jij definiëren als de belangrijkste functie van jouw bedrijf en de voordelen die consumenten zullen ervaren wanneer ze voor jou kiezen? Op basis van die informatie kan je je afvragen welke vorm van online marketing hierbij past.

Zo kan een social media marketing bureau heel goed helpen om een relatief jonge doelgroep aan te spreken. Terwijl een bedrijf die zich vooral focust op senioren hier wellicht minder baat bij zal hebben. Niet alle vormen van online marketing is voor iedere onderneming geschikt. Kom daarom eerst achter jouw identiteit en borduur hier op voort.

2.      Werk volgens de SMART-methode

De meeste ondernemers zijn wel bekend met de SMART-methode om doelen te formuleren. Deze worden ook gebruikt om bijvoorbeeld doelen en plannen voor een onderneming uit te schrijven. Je kunt ze ook gebruiken bij het presenteren van een online marketing strategie. Voor de ondernemers die het nog niet kennen, SMART werkt als volgt:

  • Specifiek – richt je op het punt ter verbetering. Waar wil je verbetering zien? Komen er te weinig mensen terecht op je website? Wil je een geheel andere doelgroep bereiken? Schrijf dit op.

  • Meetbaar – zorg ervoor dat je jouw doelstelling meetbaar kunt maken. Neem bijvoorbeeld op hoeveel bezoekers er dagelijks op je website komen en wat je straks graag zou willen zien.

  • Acceptabel – Zijn de doelen wel acceptabel? En wie gaan deze precies uitvoeren? En wat zijn de SEO Specialist kosten indien je toch besluit iemand in te schakelen?
     
  • Realistisch – is het doel uiteindelijk wel haalbaar? Is het realistisch om dit soort resultaten te verwachten?

  • Tijdgebonden – in welk tijdbestek wil je de door jou opgestelde doelen behalen?

3.      Overleg met een online marketing bureau

Bij het verbeteren van de online marketing kom je er bijna niet onderuit om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Niet alleen voor overleg, maar ook om belangrijke zaken uit te besteden. Zo kun je het schrijven van webartikelen wellicht in eigen hand houden, maar is google ads uitbesteden de enige juiste optie. Sommige dingen moeten nou eenmaal door een specialist worden uitgevoerd voor het beste resultaat. Schaam je daar niet voor, want bijna alle ondernemers besteden enkele vormen van online marketing uit.

Over de auteur

Willem